Zwemproef aspirant redders, 13 jaar en ouder

De zwemproef voor aspirant redders (welke deel willen nemen aan lifeguard opleiding en/of strand bewaking) vanaf 13 jaar wordt in principe afgenomen in het zwembad. In het zomerseizoen is het ook mogelijk in zee een zwemproef af te leggen. Dit wordt met de kandidaat afgestemd.

De zwemproef voor aspirant redders van 13 jaar en ouder kent de volgende onderdelen welke technisch correct en conditioneel overtuigend dienen te worden uitgevoerd.

 

Zwemproef zwembad:

 

 1- Te water gaan met een startsprong, direct gevolgd door het zwemmen van 50 meter schoolslag en 50 meter enkelvoudige rugslag.

 2- Te water gaan, gevolgd door minimaal 7 meter zwemmen en het boven brengen van een redding pop vanuit het diepste gedeelte van het zwembad. Na het tonen van de redding pop wordt deze vervolgens over een afstand van minimaal 15 meter vervoerd in een passende vervoersgreep.

 3- Veilig te water gaan direct gevolgd door:

  • 1 minuut watertrappen met gebruik van armen en benen;
  • 1 minuut drijven;
  • 1 minuut watertrappen waarbij alleen gebruik gemaakt wordt van de armen.
  • 1 minuut watertrappen waarbij alleen gebruik gemaakt wordt van de benen.

 Aansluitend uit het water klimmen zonder gebruik te maken van een trapje.

4-  Te water gaan met een startsprong, direct gevolgd door het zwemmen van 50 meter borstcrawl (Eis: de afstand dient gezwommen te worden binnen de 50 seconden).

5- Te water gaan met een startsprong, direct gevolgd door het zwemmen van 15 meter onder water zonder tussendoor boven te komen.

6- 200 meter zwemmen (Eis: de afstand moet worden gezwommen binnen de 5 minuten).

  

Zwemproef in zee:

 

 1- Te water gaan, waden en door golven heen (dolfijn) zwemmen met gebruikmaking van schoolslag.

 2- Achter de 1e bank 25 meter enkelvoudige rugslag en vervolgens een pseudodrenkeling slepen in de zeemansgreep over een afstand van 15 meter.

 3- 

  • 1 minuut watertrappen met gebruik van armen en benen;
  • 1 minuut drijven;
  • 1 minuut watertrappen waarbij alleen gebruik gemaakt wordt van de armen;
  • 1 minuut watertrappen waarbij alleen gebruik gemaakt wordt van de benen; 

4- 15 meter onder waterzwemmen of ten minste 15 sec onder water blijven.

5- Run-swim-run (200 meter hardlopen - 200 meter zwemmen - 200 meter hardlopen (De afstand moet worden afgelegd binnen de 10 minuten).